ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یا کاشت دندان یک درمان دندانپزشکی برای بازگردانی و جایگزین کردن دندان از دست رفته است که در این درمان پایه ای سازگار با بدن انسان با نام فیکسچر در درون استخوان قرار داده می شود و به استخوان فک جوش می خورد که به کمک یک اباتمنت، روکش بر روی پایه سوار می شود.
از ایمپلنت دندانی برای جایگزینی یک دندان تا تمام دهان استفاده می شود و این روش امروزه دارای موفقیتی بالای 95 درصد را داراست و از تحلیل استخوان و لثه جلوگیری می کند. همچنین این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. برای بررسی دقیق تر ایمپلنت دندان با ما همراه باشید.

آیا ایمپلنت خوب است؟

ایمپلنت دندان برای افرادی که به سلامت عمومی و دهان و دندان خود اهمیت می دهند گزینه خوبی است. البته برای انجام ایمپلنت، استخوان فک باید شرایط مناسبی داشته باشد. زیرا ایمپلنت های دندانی با بافت های لثه و استخوان زیرین دهان ارتباط نزدیکی دارند. بنابراین این روش برای افرادی با بافت لثه سالم و عاری از بیماری پریودنتال بهترین روش می باشد.

اجزای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان معمولا در سه بخش طراحی می شود. این سه بخش شامل پیچ ایمپلنت، اباتمنت و پروتز (ترمیم  دندان) می شود. اباتمنت به پیچ ایمپلنت وصل می شود و پروتز می تواند شامل تاج یا بریج باشد.

در میان اجزای ایمپلنت دندان، پیچ ایمپلنت از طریق عمل جراحی کوتاه و با عمل کامپیوتری در استخوان فک قرار می گیرد. این بخش، ظاهری شبیه ریشه دندان طبیعی دارد و در قطر های مختلفی در دسترس است. اباتمند ها جهت پشتیبانی از پروتز مورد استفاده قرار می گیرند و تفاوت عمده ای با آن دارند، چرا که ایمپلنت دندان مصنوعی ضمائم به خصوصی را در سطح فیتینگ دارد. این اجزا به اباتمنت وصل می شوند و بعد از آن پروتز بر روی میله سوار می شود.

اجزای ایمپلنت دندان

پروتز در ایمپلنت دندان می تواند شامل تاج، بریج یا پروتز بر اساس ایمپلنت باشد. ایمپلنت  یک دندان کار ترمیم تاج ها را بر عهده دارند، اما ایمپلنت های چندین دندان قادر است بریج های دندان را مرمت کند.  گاهی اوقات نیز از پروتز حمایت می کند. تاج و بریج ها در محل خود ثابت هستند و فقط دندانپزشک باید آن را جابجا کند. پروتز های ایمپلنت درون دهان قرار می گیرد و در محل خود محکم می شوند. این نوع پروتز از پروتز های معمولی استقامت بیشتری دارد.

قیمت ایمپلنت دندان

قیمت ایمپلنت دندان مسئله ای است که برای بیماران اهمیت زیادی دارد. عوامل مختلفی بر قیمت تمام شده ایمپلنت تاثیر گذار هستند. با توجه به اینکه در ایمپلنت، هم ریشه و هم تاج دندان از دست رفته جایگزین می شود، به نسبت روش های دیگر قیمت بالاتری نیز دارد. یکی از آیتم های تعیین کننده قیمت، تعداد ایمپلنت های مورد نیاز و مواد انتخاب شده است. هر دوی این موارد بر قیمت تمام شده موثر هستند. در برخی موارد قبل از انجام ایمپلنت ممکن است نیاز به برخی درمان های مقدماتی باشد. این آماده سازی ممکن است شامل کشیدن دندان آسیب دیده و پوسیده یا پیوند بافت باشد.

نام ایمپلنتکشور سازندهضمانتقیمت ایمپلنت به تومان
دنتیسکره۱۵ سال7.500.000
مگاژنکره۱۰ سال9.500.000
آستمکره۱۰ سال11.500.000
آیرسسوییسمادام العمر12.500.000
اشتر ومن SLActiveسوییسمادام العمر27.000.000

لازم به ذکر است بنا به درخواست، هزینه روکش زیرکونیا 5.500.000 تومان و هزینه روکش PFM نیز 4.500.000 تومان می باشد که هزینه این روکش‌ها به قیمت‌های ایمپلنت فوق اضافه می‌گردد.

از دیگر عوامل در تعیین قیمت کاشت دندان نوع آرام بخش مورد استفاده و تعداد دندان های جایگزین می باشد. از آنجایی که بیمه هزینه ایمپلنت دندان را شامل نمی شود می توانید برای درمان های مقدماتی ایمپلنت از خدمات بیمه ای استفاده کنید تا هزینه ها کمتر شود.

مزایا و معایب ایمپلنت

اگر ایمپلنت دندان را به عنوان یک راه حل ثابت (و نه متحرک) جهت جایگزین کردن دندان های از دست رفته در نظر بگیریم، مزایا و معایبی را در بر می گیرد.

از مزایای ایمپلنت دندان می توان به دوام آن تا آخر عمر، در صورت مراقبت مناسب اشاره کرد. برخلاف پروتز های  مصنوعی که بعد از مدت زمان مشخصی نیازمند تعویض هستند. مزیت دیگر ایمپلنت دندان محافظت از دندان های باقی مانده شما در برابر آسیب یا فشار است. دلیل آن هم ذوب شدن ایمپلنت دندان در استخوان فک می باشد. مزیت دیگر این روش مراقبت آسان از آن است. مراقبت های معمولی که برای دندان ها انجام می شود مانند مسواک زدن، نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک، برای ایمپلنت نیز مورد قبول است. نکته دیگر این است که ایمپلنت دندان مانند دندان‌های واقعی به نظر می‌رسند و عمل می‌کنند، بدون صدای کلیک یا مشکل صحبت کردن و جویدن که ممکن است با دندان مصنوعی ایجاد شود.

مزایا و معایب ایمپلنت

در کنار این مزایا کاشت دندان معایبی را نیز به همراه دارد. این روش همیشه در یک جلسه درمانی کامل نمی شود، برای ایجاد تناسب بین ایمپلنت و استخوان فک زمان مشخصی مورد نیاز است که در این مدت زمان، دندان موقتی به جای آن قرار می گیرد. این روش درمانی به حجم و تراکم خاصی از استخوان نیاز دارد و در صورت فراهم نبودن شرایط نیاز به تقویت استخوان می باشد که ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد. کاشت دندان یک شیوه جراحی محسوب می شود، بنابراین عوارضی به همراه دارد. بیمار ممکن است خطراتی مانند عفونت، آسیب های عصبی یا خونریزی را تجربه کند.

ایمپلنت دندان قبل و بعد

تا زمانی که عکس های قبل و بعد از ایمپلنت دندان را نبینید، تفاوت آن را احساس نخواهید کرد. برای بیماران از دست دادن دندان های طبیعی تجربه ای ناراحت کننده و ناخوشایند است. شکاف های ایجاد شده علاوه بر اینکه زیبایی لبخند را می گیرند انجام فعالیت های روزانه مانند خوردن و صحبت کردن را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. این موضوع اعتماد به نفس افراد را کاهش می دهد. زمانی که ریشه های دندان طبیعی از بین می رود فک شروع به ضعیف شدن کرده و دندان های دیگر به سمت شکاف ها خم می شود. علاوه بر این مراقبت از این دندان سخت شده و سلامتی دهان و دندان را در معرض خطر قرار می دهد. کاشت دندان راه حلی عالی برای رسیدن به دندان هایی زیبا، سالم و بی نقص است.

شرایط ایمپلنت دندان

قبل از هر چیز کاندید ایمپلنت دندان باید شرایط استخوانی مناسبی داشته باشد. ایمپلنت باید با استخوان فک ترکیب گردد بنابراین تراکم وکیفیت استخوان بسیار مهم است. مسئله قابل توجه دیگر، برخورداری از سلامت کلی است زیرا کاشت دندان، یک روش جراحی است و جهت بهبودی نیاز به استفاده از آرام بخش و طی روند بهبود دارد. بنابراین بیمارانی که به طور کلی سلامت دهان و دندان ضعیفی دارند ، به ویژه افرادی که سیگار می‌کشند، الکل مصرف می‌کنند یا دیابت دارند درصد موفقیت کمتری ​​دارند.

شرایط دیگری که کاندید ایمپلنت دندان باید داشته باشد داشتن لثه های سالم است. شکستن ایمپلنت در بیمارانی که لثه های ضعیفی دارند رایج است. افراد جوانی که فک شان در مرحله رشد است باید آن را انجام ندهند. همچنین زنان باردار از انجام این عمل منع می شوند. کسانی که سیگار یا الکل مصرف می کنند، قبل از انجام ایمپلنت باید آن را ترک کنند. بیمار بعد این عمل باید مراقبت های لازم را انجام دهد.

ایمپلنت دندان برای کسانی که تحت درمان پرتودهی با دوز بالا، در قسمت سر یا گردن قرار گرفته اند، ممنوع است. همچنین اگر بیماری مزمن یا مشکل سیستمیک دارید، ممکن است واجد شرایط درمان نباشید. شرایطی که می تواند منجر به رد صلاحیت شود عبارتند از دیابت کنترل نشده، بیماری های بافت همبند، هموفیلی و نقص ایمنی.

نحوه ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان از نظر فنی، ریشه ای مصنوعی است که در فک کار گذاشته می شود  تا دندان های مصنوعی را نگه دارد. با توجه به شرایط خاص بیمار و نوع ایمپلنت انتخابی برنامه درمانی مناسب برای بیمار انتخاب می شود. در ادامه به برخی از این برنامه های درمانی می پردازیم.

ایمپلنت دندان ممکن است برای یک دندان انجام گیرد، این برای افرادی است که یکی از دندان هایشان را از دست داده اند. اگر بیمار چند دندان خود را از دست داده باشد، ایمپلنت جایگزین چند دندان می شود. این روش برای بیمارانی که تمامی دندان های خود را نیز از دست داده اند قابل انجام است. در این صورت از ایمپلنت کامل استفاده می شود. همان طور که پیش تر نیز ذکر شد کیفیت استخوان در موفقیت ایمپلنت دندان بسیار موثر است.

سیستم ایمپلنت دندان شامل بدنه ایمپلنت و اباتمنت ایمپلنت دندانی است و ممکن است شامل یک پیچ ثابت کننده اباتمنت نیز باشد. جهت قرار دادن بدنه ایمپلنت در استخوان فک ، که تحت عنوان ریشه دندان عمل می کند از جراحی استفاده می شود. در این مرحله اباتمنت به وسیله پیچ های فیکساتور به بدنه ایمپلنت دندان وصل می گردد. سپس از راه لثه به داخل دهان ادامه می یابد و به این ترتیب دندان مصنوعی را حمایت می کند.

ایمپلنت دندان چگونه است؟

ایمپلنت دندان یک تلاش گروهی بین بیمار، دندانپزشک و پریودنتیت می باشد. آنها مشاوره لازم را به بیمار می دهند و تعیین می کنند ایمپلنت در کجا و به چه صورت قرار داده شود. بسته به شرایط بیمار و نوع ایمپلنت انتخابی، پریودنتیست برنامه درمانی مناسب بیمار را ارائه می دهد. در صورتی که بیمار یک دندان را از دست داده باشد، یک ایمپلنت و تاج جایگزین برای آن مناسب است. اگر بیمار چندین دندان را از دست داده باشد بریج های ایمپلنت گزینه مناسب تری هستند. گاهی اوقات نیز بیمار تمام دندان هایش را از دست داده است در این شرایط یک بریج کامل با ایمپلنت یا پروتز کامل مورد نیاز است.

کلید موفقیت ایمپلنت دندان به کمیت و کیفیت استخوانی که قرار است ایمپلنت در آن قرار گیرد بستگی دارد. فک فوقانی عقب دشوار ترین بخش برای کاشت موفقیت آمیز ایمپلنت دندان به شمار می رود، دلیل آن نیز نزدیکی این فک به سینوس ها می باشد. این مشکل می تواند با بالا بردن فک سینوس و رشد استخوان، به تقویت سینوس کمک کرده و مشکل را رفع نماید.گاهی اوقات تغییر شکل برآمدگی در فک بالایی یا پایینی می تواند مشکلاتی را به وجود آورد. برای رفع این مشکل لثه را از قسمت برآمده بلند می کنند تا نقص موجود در استخوان را به راحتی دیده و برطرف کنند.

عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به طور قابل توجهی کیفیت زندگی و سلامت افراد را بهبود می بخشد. اما مانند هر عمل جراحی دیگر ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد.این عوارض ممکن است بلافاصله پس از کاشت دندان بروز کنند یا بعد از مدت زمانی اتفاق بیفتند. یکی از این عوارض ایمپلنت دندان شل شدن یا از دست دادن ایمپلنت می باشد. شکستن ایمپلنت منجر به جراحی مجدد جهت تعمیر یا جایگزین کردن ایمپلنت می شود.

آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟

تحقیقات نشان می دهد که ایمپلنت دندان باعث سرطان نمی شوند. مطالعات زیادی در این رابطه انجام شده است و نتایج آنها نشان می دهد هیچ ارتباطی بین ایمپلنت دندان و ابتلا به سرطان وجود ندارد. با این حال، تحقیقات منتشر شده در مجله آمریکایی ایمپلنتولوژی یک گام فراتر برداشته و نسبت بروز سرطان بر اثر ایمپلنت را  0.00017 محاسبه کرده است. به عبارت دیگر، خطر ابتلا به سرطان بر اثر ایمپلنت بسیار بسیار پایین است و این احتمال در هر شرایطی ممکن است برای ابتلا به سرطان برای هر شخصی وجود داشته باشد.

کارسینوم سلول سنگفرشی دهان چیزی است که بیشتر افراد را نگران می کند. البته این مشکل را نباید با پری ایمپلنت اشتباه گرفت. پری ایمپلنت به التهاب اطراف ایمپلنت دندان گفته می شود. در این عارضه بافت نرم تحریک می شود.البته بیماری شایعی نیست و راه های زیادی برای درمان آن وجود دارد. زمان درمان این مورد بستگی به شرایط بیمار دارد. اگر زود تشخیص داده شود و نسبت به درمان آن اقدام شود، بهبودی سریع تر اتفاق می افتد.گاهی اوقات پری ایمپلنت به اشتباه به عنوان کارسینوم سلول سنگفرشی دهان تشخیص داده می شود.

خطرات ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان ممکن است همراه با ریسک ها و خطراتی باشد. از جمله این خطرات آسیب وارد شدن به دندان های طبیعی اطراف ایمپلنت در هنگام کاشت دندان است. یکی دیگر از خطراتی که ایمپلنت می تواند داشته باشد ایجاد آسیب در بافت های اطراف ایمپلنت مانند سوراخ شدن سینوس، در حین عمل جراحی است. گاهی اوقات ممکن است طی عمل ایمپلنت مشکلاتی از قبیل شکستگی فک به وجود بیاید. در ادامه می توان به خطرات دیگری مانند عملکرد نا مناسب دندان ها ، لق شدن یا پیچ خوردگی دندان در محل پیچ اباتمنت یا شکستگی بدنه ایمپلنت اشاره کرد.

در ایمپلنت دندان گاهی اوقات عفونت های سیستمیک در افرادی که به بیماری های دیابت کنترل نشده مبتلا هستند رخ می دهد. ابتلا به عفونت های موضعی در استخوان و لثه نیز دیده شده است. در افراد سیگاری بهبود روند بعد از ایمپلنت با تاخیر همراه است. گاهی اوقات مشکلاتی در تمیز کردن لثه در اطراف ایمپلنت به وجود می آید و این سبب عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می شود. بیماری پریودنتال درمان نشده نیز گاهی مشکلاتی را ایجاد می کند.

ورم بعد از ایمپلنت چند روز طول می کشد؟

ایمپلنت دندان مانند تمام جراحی های دهان منجر به تورم پس از عمل می شود. برخی از بیماران تا چند روز با این عارضه دست و پنجه نرم می کنند. بنابراین بروز تورم در گونه ها و لثه طبیعی است.

ایمپلنت دندان روشی عالی جهت کاشتن دندان های از دست رفته است. جراحی ایمپلنت دندان با قرار دادن فلزی از تیتانیوم و زیرکونیا در فک به پایان می رسد. اما درست مانند سایر جراحی های دهان که توسط دندانپزشکان ارائه می شود، فرد برای بهبودی کامل به مدتی زمان نیاز دارد. در حالت کلی بیماران ممکن است ظرف دو روز احساس التهاب شدید کنند. تورم می تواند تا یک هفته نیز طول بکشد اما پس از آن باید خود به خود فروکش کند.

مراقبت های ایمپلنت

نتیجه موفق کاشت دندان به مراقبت های بعد از آن بسیار بستگی دارد. شما باید بعد از ایمپلنت به طور معمول دندان ها را با مسواک تمیز نگه دارید البته مسواک زدن را بعد از گذشتن چند روز از عمل جراحی استفاده نمایید. زمانی که حساسیت جراحی رفع شد به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. استفاده از دهانشویه ها و آب نمک نیز جهت مراقبت از ایمپلنت در هفته اول بسیار مفید خواهد بود. تا جای امکان از برخورد غذا با محل جراحی ایمپلنت پرهیز کنید. بعد از غذا خوردن دندان ها را بشویید تا ناحیه مورد نظر تمیز بماند. توصیه می کنیم تا روند بهبودی زخم کامل نشده است از استعمال سیگار خودداری کنید زیرا روند بهبودی را کند می کند.

ضمن اینکه شما می توانید برای دریافت مشاوره در مورد ایمپلنت دندان در سعادت آباد، پروتز دندان در سعادت آباد، کامپوزیت دندان در سعادت آباد، لمینت دندان در سعادت آباد، بلیچینگ در سعادت آباد، عصب کشی دندان در سعادت آباد و اصلاح طرح لبخند در سعادت آباد نیز با ما در کلینیک دندانپزشکی کینگ دنتال تماس بگیرید. تمام موارد ذکر شده در کلینیک تخصصی دندانپزشکی کینگ دنتال با استفاده از بی حسی دیجیتال انجام می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *