لمینت دندان در کلینیک کینگ دنتال

لمینت دندان در کلینیک کینگ دنتال


لمینت دندان

لمینت دندان پوسته نازک و سفارشی است که دندانپزشکان برای بهبود ظاهر در جلوی دندان ها قرار می دهند. ونیرها می توانند دندان های لکه دار، بریده شده و ناهموار را پنهان کنند. برای برخی افراد، داشتن دندان هایی که آسیب دیده یا تغییر رنگ داده بر اعتماد به نفس یا عزت نفس آن ها تأثیر می گذارد. لمینت های دندان به بهبود ظاهر دندان ها کمک می کنند.

این مقاله به این موضوع می پردازد که لمینت دندان چیست و انواع مختلف روکش های دندانی موجود، هزینه ها، مزایا، معایب و روش نصب لمینت دندان چه می باشد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت های دندان اتصالات سفارشی هستند که برای کمک به پنهان کردن یا اصلاح آسیب های دندانی طراحی شده اند، از جمله:

  • لک و تغییر رنگ دندان ها
  • تراشه ها و شکستگی دندان
  • پوسیدگی
  • کج بودن
  • شکاف بین دندان ها

روکش های دندانی به بهبود ظاهر دندان های افراد کمک می کنند. آن ها ممکن است برای افرادی که خواهان راه حلی طولانی مدت برای نگرانی های مداوم زیبایی هستند، مفید باشند – به ویژه آن هایی که به سایر درمان های دندانپزشکی مانند سفید کردن دندان ها، بریس ها یا نگهدارنده ها پاسخ نمی دهند.

مزایا و معایب لمینت دندان

مانند هر روش دیگر در دندانپزشکی لمینت دندان نیز دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن می پردازیم:

مزایای لمینت دندان

  • برخی از مزایای اصلی لمینت دندان این است که نسبتا غیر تهاجمی هستند و نسبت به بریس ها یا سایر ارتودنسی ها درد کمتری دارند.
  • آن ها همچنین کاملا دائمی نیستند؛ بنابراین می توان آن ها را با تغییر چهره شما که با افزایش سن رخ می دهد، تنظیم کرد (یک مجموعه حدود ده سال طول می کشد). بنابراین به احتمال زیاد می توانید به لبخند طبیعی ایده آل خود برسید.
  • بر خلاف روش ‌های دندانپزشکی تهاجمی ‌تر یا گسترده‌ تر مانندروکش‌ های چینی یا کلاهک دندان، روکش ‌های دندان نیز برای نصب نیازی به شکل ‌دهی گسترده به لثه یا دندان‌ های موجود ندارند، بنابراین گزینه ‌ای محافظه ‌کارانه ‌تر و نسبتا کم خطر محسوب می ‌شوند؛ زیرا می ‌توان آن ها را برداشت.
  • اگر بعدا روکش‌ های خود را بردارید، دندان‌ های زیرین شما باید پس از آن سالم و کارآمد باشند، مشروط بر اینکه در زمانی که روکش‌ ها در دهان شما قرار داشتند، هیچ عارضه‌ ای با روکش‌ ها وجود نداشته باشد.
  • اگر لکه‌ ها یا تغییر رنگ ‌هایی روی دندان‌های خود دارید که مقاوم هستند یا با درمان‌ های بلیچینگ یا سفیدکننده قابل درمان نیستند، یا اگر دندان ‌های کج یا شکاف در دندان‌ هایتان دارید و می‌ خواهید از آن اجتناب کنید، گرفتن لمینت دندان‌ نیز می ‌تواند راه ‌حل خوبی باشد.
لمینت دندان در کلینیک
لمینت دندان در کلینیک

معایب لمینت دندان

  • هنگامی که لمینت ها اعمال می شوند، حداقل برای چندین سال قابل تغییر نیستند و برداشتن آن می تواند دردناک باشد.
  • از آنجایی که دندان ‌های شما برای چسباندن روکش به دندان کمی سنباده یا ساییده می‌شوند، در صورت عدم نصب ست جدید، برداشتن آن‌ ها بر ظاهر دندان‌های شما تأثیر می ‌گذارد.
  • نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که لمینت دندان به راحتی خرد نمی شود، اما اگر ترک خورده باشد، باید روکش تراش خورده را بردارید و آن را با روکش جدید جایگزین کنید.
  • اگر دندان قروچه کنید، ممکن است لمینت دندان آسیب ببینند و دندان های زیرین زیر روکش ممکن است پوسیدگی داشته باشند که نیاز به تاج، کلاه،ایمپلنت دندان یا مینی ایمپلنت دندان را در آینده ضروری می کند.
  • شما همچنان باید از روکش های خود مانند دندان های طبیعی با مسواک زدن خوب، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن منظم دندان ها مراقبت کنید.
  • هنگامی که دندان های خود را روکش می کنید، ممکن است در ابتدا برای مدت کوتاهی نسبت به غذاها یا مایعات سرد و گرم حساسیت بیشتری نشان دهند.
  • در نهایت، به خاطر داشته باشید که اگر قصد داریدتزریق لب، پرکننده‌ها یا سایر روش ‌های زیبایی در اطراف دهان، لب، چانه و ناحیه گونه انجام دهید، تغییرات صورت شما می ‌تواند بر ظاهر لمینت دندان تأثیر بگذارد.
  • اگر می ‌خواهید دندان ‌های بدون روکش خود را سفید کنید، باید این کار را قبل از قرار دادن روکش ‌های دندانی انجام دهید، زیرا پس از نصب آن ها نمی‌توانید رنگ یا سایه مواد چینی یا کامپوزیت را تغییر دهید.

عمر لمینت دندان

همانطور که می دانید هر درمان دارای طول عمر مخصوص به خود می باشد. لمینت دندان نیز که به عنوان یک درمان برای زیباتر کردن دندان ها به حساب می آید از این قاعده خارج نیست. به صورت ساده می توان گفت که عمر لمینت دندان طولانی می باشد و در حدود 10 سال است البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که عمر لمینت دندان مادام العمر نیست و پس از مدتی نیاز به تعویض دارد.

موارد موثر بر طول عمر لمینت دندان

طول عمر لمینت دندان همانطور که در بالا اشاره شد 10 سال می باشد اما شما می توانید با رعایت برخی از موارد آن را افزایش دهید و از زیبایی آنها بیشتر لذت ببرید. از طرفی رعایت این موارد می توانند شما را در صرفه جویی هزینه ها یاری کند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از مواردی که بر روی طول عمر لمینت دندان تاثیر زیادی دارد رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. این مورد به جزء لمینت در زندگی هر فرد بسیار تاثیر گذار و مهم است. برای رعایت بهداشت دهان و دندان نیاز به انجام اقدام خاصی نمی باشد و فقط کافی است دوبار در روز از مسواک و نخ دندان استفاده نمائید.

اما بهتر است بدانید که نوع مسواک و خمیر دندان شما می تواند بر لمینت دندان تاثیر گذار باشد. پس بهتر است از مسواک های نرم استفاده نمائید تا لمینت های شما دچار خراش نشود. از طرفی نیز همانند مسواک، خمیر دندان شما هم نباید دارای مواد ساینده باشد.

کاهش مصرف مواد رنگی

در زندگی ما مواد رنگی بسیار زیادی وجود دارد که ما آنها را مورد استفاده قرار می دهیم. این مواد همانند چایی، قهوه یا دخانیات می باشد که دارای رنگ دانه های بسیاری هستند. البته لمینت دندان نسبت به رنگ پذیری مقاوم می باشد اما ممکن است در طول زمان رنگ آن تغییر کند.

ترک عادت های مخرب

همه ما دارای عادت های متفاوتی هستیم. برخی از این عادت ها می توانند به لمینت دندان شما آسیب هایی را وارد کنند مانند دندان قروچه، جویدن انتهای مداد و جویدن یخ، برخی از این عادت ها می باشد که بهتر است آنها را ترک کنیم.

انجام چکاپ های منظم

همه افراد برای مطمئن شدن از سلامتی دندان های خود باید هر 6 ماه یک بار به دندان پزشکی مراجعه نمایند. پس بهتر است برای مطمئن شدن از سلامتی لمینت های خود هر 6 ماه یک بار برای چکاپ به دندان پزشک مراجعه نمائید.

دقت به لثه ها

لثه ها در درمان لمینت دندان اهمیت بسیار زیادی دارند. به همین دلیل باید از آنها مراقبت کرد تا طول عمر لمینت های شما افزایش یابد. دچار شدن به تحلیل لثه می تواند تاثیر های بدی را بر روی لمینت های شما داشته باشد.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

همانطور که شما هم می دانید لمینت دندان درمان برای زیباتر کردن دندان ها می باشد. اما ممکن است برای برخی از افراد  سوال شود که آیا لمینت دندان برای زیباتر کردن دندان آنها مناسب است. در این قسمت به این موارد می پردازیم

افرادی که دندان زرد شده دارند

به دلیل های متفاوت دندان افراد رنگ خود را از دست می دهد. و نمی توان آنها را با استفاده از روش های مختلف به رنگ طبیعی برگرداند. این افراد می توانند از لمینت دندان استفاده کنند و زیبایی را به لبخند خود بازگردانند.

فرم و سایز دندان ها

برخی از افراد دارای دندان های خوش فرم نیستند یا سایز دندان آنها مناسب نیست. به همین دلیل ظاهر لبخند آن ها زیبا نمی باشد. این افراد می توانند با استفاده از لمینت دندان ظاهر خود را بهبود ببخشند.

لپ پر شدن یا شکستگی

در زندگی افراد وقایع مختلفی اتفاق می افتد که باعث شکستگی یا لپ شدن دندان ها می شود. این افراد می توانند با استفاده از کامپوزیت دندان های خود را ترمیم کنند و ظاهر آنها را باز گردانند.

چه شرایطی برای لمینت دندان مورد نیاز است

در قسمت بالای افرادی که مناسب انجام لمینت دندان هستند، معرفی شد. اما این افراد باید دارای شرایط نیز باشند تا این درمان بر روی آنها موفقیت آمیز باشد و تجربه مناسبی را از آن بدست آورند.

افرادی که از بهداشت دهان و دندان های خود به خوبی محافظت می کنند برای انجام این درمان مناسب می باشند. همچنین این افراد باید دارای لثه های سالمی باشند تا بتوانند از این درمان بهرمند شوند.

شما برای انجام این درمان نیازمند مینای دندان کافی می باشید زیرا پزشک باید مقداری از آنها را بتراشد از طرفی نیز بهتر است دارای حساسیت دندان نباشید زیرا بعد از تراشیده شدن مینای دندان این حساسیت باز خواهد گشت.

لمینت دندان چیست؟
لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان برای چه افرادی ممنوع می باشد

در قسمت های بالایی افرادی که می توانند از لمینت دندان استفاده نمایند مورد بررسی قرار گرفت. همچنین شرایط مورد نیاز این درمان نیز گفته شد. اما در برخی موارد افراد نمی توانند از این درمان بهرمند شوند. در این قسمت به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

بیماری های لثه ای

افرادی که در ناحیه ی لثه خود دچار مشکلاتی بوده اند یا به دلیل های مختلف دچار تحلیل لثه شده اند گزینه مناسبی برای لمینت دندان نمی باشند. به این افراد پیشنهاد می شود تا به درمان لثه خود بپردازند و پس از آن با نظر پزشک اقدام به لمینت دندان نمایند.

مقاومت مینای دندان

یکی از مراحل لمینت تراش مینای دندان می باشد(البته در برخی از لمینت ها این مورد وجود ندارد یا کمتر می باشد.) به همین دلیل نیز میزان مقاومت آنها بسیار مهم است. با توجه به گفته های بالا افرادی که دارای ترکم پایین مینای دندان هستند نمی توانند از این درمان بهرمند شوند.

عدم توجه به مراقبت های بعد از لمینت

همانطور که در بالا توضیح داده شد مراقبت های بعد از لمینت دندان دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. زمانی که شما این مراقبت ها را رعایت نمی کنید طول عمر این درمان کاهش پیدا می کند و شما از این درمان تجربه مناسبی را بدست نخواهید آورد.

لمینت دندان چگونه است؟

گرفتن روکش دندان فرآیندی است که مراحل مختلف را شامل می شود. هنگامی که شما و دندانپزشکتان تشخیص دادید که روکش ‌ها روش و راه‌ حل مناسبی برای مشکلات دندان ‌ها و لبخندتان هستند، در چند جلسه ویزیت خواهید شد. گرفتن روکش دندان معمولا مستلزم حداقل سه ویزیت جداگانه با دندانپزشک است که هر جلسه بیش از یک ماه با هم فاصله دارد. به احتمال زیاد قرار (های) بعدی برای اطمینان از اینکه راحت و راضی هستید، وجود خواهد داشت. مراحل لمینت دندان به شرح زیر است:

مرحله اول: تشخیص و برنامه ریزی ونیر دندان

اولین قرار برای تشخیص مشکلات دندانی و برنامه ریزی درمانی شما است. شما و دندانپزشکتان مراحل اولیه فرآیند را با بحث در مورد اهداف خود و ارائه نمونه هایی از دندان ها و لبخندهایی که دوست دارید آغاز می کنید.

دندانپزشک شما در مورد خواسته ها و ترجیحات شما و هر گونه محدودیتی که ممکن است داشته باشید، صحبت خواهد کرد. آن ها همچنین از هر زاویه ای به لبخند و صورت شما نگاه کرده، نیش شما را بررسی می کنند و از شما می خواهند که از هر زاویه از جلو و پهلو عکس بگیرید. حتی نحوه صحبت شما را بررسی می کنند تا مطمئن شوند که دندان هایی که به تازگی به روز شده اند روی صدا یا الگوهای گفتاری شما تأثیری ندارند.

در این ملاقات اولیه برای لمینت دندان، دندانپزشک با اشعه ایکس از دهان شما عکس می گیرد تا مشکلات دهان شما را مشخص کند، سپس قالبی از دندان های شما ایجاد می کند که پس از آن برای ایجاد ونیرهای جدید استفاده می شود. ممکن است از یک هفته تا یک ماه طول بکشد تا روکش های موقت شما برای قرار بعدی آماده شود.

مرحله دوم: گرفتن ونیرهای موقت دندان

نوبت دوم برای بررسی روکش های سفارشی شما است. شما ونیرهای موقتی از کامپوزیت مایع خواهید داشت تا برای چند روز یا بیشتر استفاده کنید تا به ظاهر جدید عادت کنید. همچنین می‌توانید قبل از قرار دادن روکش ‌های دائمی به دندانپزشک خود بازخورد بدهید.

در این جلسه، دندانپزشک شما روکش های موقت را طوری تراش می دهد که دقیقا متناسب با دندان های شما باشد و آن ها را با رنگ یا سایه ای که به نظر می رسد برای مطابقت با بقیه دندان های شما مناسب تر است، رنگ می کند.

در طول مدتی که روکش موقت خود را دارید (که معمولا 2 تا 3 هفته است)، می توانید دندان ‌های جدید خود را بررسی کرده و برای مدتی با آن ‌ها زندگی کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که بازخورد بدهید و قبل از اینکه در روکش ‌ها تغییری ایجاد کنید ایرادات را برطرف نمایید.

این روکش ‌های موقت دندان را به عنوان رانندگی آزمایشی با خودرویی در مدلی که قصد خرید آن را دارید در نظر بگیرید، اما اگر نسخه آزمایشی را دوست دارید، دقیقا روکش ‌های دندانپزشکی را سفارش می ‌دهید.

به طور کلی، دندانپزشکان قبل از قرار دادن یک روکش کامل، کاهش 0.5 میلی متری هر دندان را در نظر دارند، روکش های جزئی ممکن است به سنباده کمتری نیاز داشته باشند و روکش های بدون آماده سازی به هیچ وجه نیازی به سنباده، ساییدن یا سوراخ کردن ندارند (فقط تمیز کردن و پرداخت کامل).

لمینت دندان برای زیبایی صورت
لمینت دندان برای زیبایی صورت

مرحله سوم: قرار دادن ونیرهای دندانی

در نهایت، سومین جلسه زمانی است که روکش دندان جدید شما واقعا نصب می شود. قبل از اینکه روکش ‌های دائمی در جای خود بچسبند، دندانپزشک شما آن ها را روی دندان ‌های شما قرار می ‌دهد و آخرین تغییرات یا تنظیمات را در شکل، تناسب و حتی رنگ (که می‌ توان از طریق سایه سیمان دندانی که برای چسباندن آن ‌ها استفاده می ‌شود، تنظیم کرد) انجام می ‌دهد.

زمانی که شما و دندانپزشکتان هر دو از ظاهر لمینت دندان روی هر دندان راضی باشید، آن ‌ها در جای خود چسبانده می ‌شوند.

تفاوت بین لمینت، روکش و ایمپلنت چیست؟

لمینت، روکش ها و ایمپلنت های دندانی همگی می توانند ظاهر زیبایی دندان ها را بهبود بخشند. با این حال، تفاوت هایی بین آن ها وجود دارد.

یک تفاوت بین لمینت روکش ها و ایمپلنت ها، ناحیه ای از دندان است که هر گزینه آن را می پوشاند.

لمینت های دندانی عمدتا جلوی دندان را می پوشانند. در مقابل، روکش ‌ها کل دندان از جمله جلو، پشت و همه طرف ‌ها را می ‌پوشانند. در نتیجه، دندانپزشکان برای ترمیم دندان های شکسته از روکش استفاده می کنند، از جمله دندان هایی که ساختار کمی باقی مانده است. روکش ها همچنین می توانند به تقویت دندان هایی که می پوشند کمک کنند.

در این میان ایمپلنت ها ساختارهای پیچ مانندی هستند که برای جایگزینی دندان های از دست رفته به استخوان فک متصل می شوند.

در صورتی که فرد دندان خود را از دست داده باشد یا دندانی غیرقابل ترمیم باشد دندانپزشک از ایمپلنت استفاده می کند؛ زیرا دندان به شدت شکسته شده و نیاز به برداشتن دارد.

اساسا، دندانپزشکان از روکش ها برای ساختن دندان هایی استفاده می کنند که به شدت آسیب دیده اند، در حالی که ایمپلنت ها جایگزین دندان های از دست رفته می شوند. لمینت ها ظاهر دندان هایی را که عمدتا هنوز دست نخورده هستند، بهبود می بخشد.

ضمن اینکه شما می توانید برای دریافت مشاوره در مورد ایمپلنت دندان در سعادت آباد، پروتز دندان در سعادت آباد، کامپوزیت دندان در سعادت آباد، لمینت دندان در سعادت آباد، بلیچینگ در سعادت آباد، عصب کشی دندان در سعادت آباد و اصلاح طرح لبخند در سعادت آباد نیز با ما در کلینیک دندانپزشکی کینگ دنتال تماس بگیرید. تمام موارد ذکر شده در کلینیک تخصصی دندانپزشکی کینگ دنتال با استفاده از بی حسی دیجیتال انجام می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *